מאת נופר בשירי

אז סיננתם קו"ח רבים ועכשיו אתם צריכים לזמן לראיון פרונטלי את המועמדים. קראו בעיון את עשרת הדיברות לביצוע ראיון מקצועי.
חשוב לזכור שבראיון העבודה שני הצדדים נמצאים בראיון.

זכרו את המטרה העיקרית
לפני הכל צריך לזכור את המטרה העיקרית שלשם כך התכנסנו, מטרת הראיון בסופו של יום היא לנבא האם המועמד יצליח בתפקיד ולכן כל מה שקורה בראיון צריך להיות קשור בצורה ישירות למטרה העיקרית.

הכן את עצמך לראיון
כמו שמועמדים מכינים את עצמם לראיון, גם המראיין צריך להתכונן. יש להכין מראש את השאלות שתרצו לשאול בראיון.

קבעו בזמנים נוחים.
השתדלו לקבוע את הראיון בשעה נוחה לכם, שתיהיו מספיק חדים ולא עייפים מידי אחרי יום ארוך, השתדלו לא לקבוע דברים נוספים מיד אחרי הראיון, שמרו לכם זמן ריק במידה והראיון ימשיך זמן נוסף.

אל תשכחו את הראיון הטלפוני
הראיון הטלפוני מאוד חשוב, המטרה שלו בעצם היא לתת למועמד "לפסול את עצמו", צריך לשקף למועמד בצורה הכי ברורה את דרישות המשרה, תיאור המשרה ולציין את הדברים הקריטיים בשלב הזה, כדי למנוע הגעה מיותרת של המועמד לראיון הפרונטלי.

 שאלו שאלות רלוונטיות
השאלות שאתם שואלים לא פחות חשובים מהתשובות שאתם מקבלים. מחקרים מוכיחים שוב ושוב שלראיון התנהגותי יש את תוקף הניבוי הגבוה ביותר, לכן מומלץ לשאול שאלות על העבר, לבקש דוגמאות ספציפיות מהעבר, דברים שרלוונטיים לתפקיד שאליו הוא מתראיין.

 די לשאלות שחוזרות על עצמם
ותרו על השאלות הסטנדרטיות כגון: מה היתרונות והחסרונות שלך? מה הבוס יספר עליך? למה שאקבל דווקא אותך? וכדומה. השאלות הללו לא מקדמות את המטרה העיקרית שהזכרתי בתחילת המאמר, התשובות שתקבלו יהיו תשובות "מהונדסות" ולכן יש לוותר עליהם.

דאגו שהריאיון יהיה מובנה ומסודר
יש לשדר ביטחון ומקצועיות לאורך כל הראיון, אחת הדרכים לעשות זאת זה עם ביצוע ראיון בצורה מובנת. להתחיל בשיחת חולין קצרה, להמשיך בהקדמה על החברה ו/או על התפקיד, לאחר מכן להתמקד בשאלות מקצועיות וממוקדות, לסכם ולסיים את הריאיון עם פירוט של המשך התהליך אצלכם החברה.

כבד את הזמן של המועמד
הזמן של המועמד חשוב כמו הזמן של המראיין, לכן דאגו לעמוד בזמנים (וגם אם איחרתם, דאגו להתנצל), להתמקד בראיון בדברים הרלוונטיים, לא לעקב את המועמדים ללא סיבה, להדפיס מראש את קו"ח של המועמד, לדעת מבעוד מועד באיזה משרד יתבצע הראיון וכדומה.

נסו לבטל רעשים
השתדלו לא להתייחס ללבוש המועמד, לא להתייחס לצורת ישיבה, לא להתייחס במידה והמועמדת הגיעה מאופרת מידי או לחליפין ללא איפור בכלל. כל הדוגמאות הללו הינן רעשים בלבד, יש לנסות "לבדל" אותם מהריאיון המקצועי, כמובן שלחיוב ולשלילי. זכרו שאם מועמד הגיע לראיון בחליפה זה לאו דווקא אומר שהוא יגיע לעבודה בחליפה, זה רק אומר שהוא יודע להגיע לראיון בחליפה. וכך בכל נושא אחר שלא קשור לידע המקצועי או לעבר שלו.

התעקשו עם המועמדים
במידה ושאלתם שאלה וקיבלתם תשובה מעורפלת, התעקשו שוב לקבל תשובה מדויקת (אין "לא נעים!"). במידה ולא תתעקשו אתם תצאו מהריאיון לא מסופקים מהמידע שקיבלתם וסיכויים גבוהים שלא תעבירו את המועמד הלאה, לכן ההתעקשות היא בעצם לטובת המועמד.

טיפ בונוס
ואולי הטיפ החשוב ביותר, תמיד אבל תמיד תעדכנו את המועמד בתשובה שלילית לאחר הראיון.

לסיכום, זיכרו תמיד את המטרה שלשם כך התכנסנו; מטרת הראיון העיקרית זה לנבא האם המועמד יצליח בתפקיד שאליו הוא מתראיין וזו המטרה שצריכה להוביל אתכם לאורך כל תהליך הגיוס. ההמלצה שלי אליכם, נסו להיזכר איך אתם הרגשתם כשאתם חיפשת עבודה, נסו להיזכר מה אתם שנאתם, על מה אתם כעסתם בתהליך שלכם כמחפשי עבודה והשתדלו ללמוד מהם ולא לעשות את אותם הדברים למועמדים שלכם.

*כתוב בלשון זכר אך מתייחס כמובן לשני המינים!*

צריכים עזרה בראיונות עבודה?
תנו למומחים  לעשות את העבודה בשבילכם!
077-5411611 או במייל: qjobs@qhr.co.il
או השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם

אנו מזמינים אותך ליהנות מעוצמת

הגיוס הממוקד